culele de la maldaresti

Complexul Muzeal Maldaresti se afla langa Horezu si  reuneste Cula Greceanu, Cula Duca si Casa Memoriala I.GH. Duca, monumente de arhitectura ce imbina elemente taranesti cu elemente specifice unor fortificatii. Pana in vara anului 2007 cand mi-am petrecut un concediu minunat la Olanesti nu stiam ce este o „cula”. Cautand pe internet atractii turistice in zona, am dat de acest complex. Am retinut cateva informatii si mi-am convins cu greu tovarasii de drum sa vizitam muzeul.

In ceea ce priveste etimologia cuvantului „cula”, acesta deriva din turcescul „kule”, care desemneaza un turn, iar in spatiul romanesc defineste, prin extensie, o locuinta intarita in forma de turn, care are drept caracteristici principale un parter inalt, masiv, o scara interioara de acces spre etaj si retragerile succesive ale zidului in inaltime.

Daca respecti indicatoarele, ajungi pe o straduta de pamant care duce la o biserica foarte veche. Sincer am uitat detaliile despre aceasta biserica si momentan nu-mi gasesc notitele din concediu. Mi-au ramas doar pozele:

biserica

Cat timp ne-am ocupat noi de fotografiat biserica, ghidul de la cule, un om maruntel cu o energie extraordinara, ne-a iesit in intampinare. Impreuna, ne-am intors spre cule, care se afla la cativa metri de biserica. Ghidul- nu-i retin numele- ne-a vorbit cu inflacarare despre istorie, traditii, legende, probleme cotidiene ale zonei. 

culele-de-la-maldaresti1

Interiorul culelor, cam intunecat, este specific caselor vechi, taranesti. Am vazut aici un ziar din vremea lui I.GH.Duca, un gramofon, un radio vechi care functioneaza si in prezent, un soi de congelator in care se puneau alimentele la gheata, un telefon exact ca in filmele vechi, multe tablouri si tot felul de obiecte considerate pe atunci capricii.

4 răspunsuri la culele de la maldaresti

  1. iulia spune:

    iti dai seama cata griija trebuie sa ai de aceste lucruri din muzee???pf…

  2. vasi spune:

    frumoase locuri si frumoase lucruri in aceasta zona a tarisoarei noastre dragi si scumpe…mi au placut foarte mult si mie „culele” mobilierul vechi dar bine intretinut reconditionat …si mai stiu de la ghidul insufletit despre care spui tu k acele obiecte aflate la locul lor de cinste au fost cautate si recuperate chiar de dansul fost profesor de istorie cu drag de tara si popor…acestea se aflau in custodia CAP-urilor din zona…fermelor agricole…posturi de „militie” etc.si dupa revolutie le a venit si randul lor sa si gaseasca adevaratu locatie…de astfel de oameni avem nevoie..

  3. christina. spune:

    foarte frumos locul…avem casa in maldaresti si cand avem timp mergem sa ne relaxam…ador locurile alea..

  4. […] Pai si daca ne-a mai rams timp de plimbare dupa aceste trei “minuni” ce sa mai facem, daca alte manastiri in aceeasi zi spui ca ar fi bine sa nu mai vizitam? Cheile Bistritei si Pestera Ursilor. Ce e atat de special la ele? Pai cica sunt cele mai inguste chei in calcar din Romania. Si mai apoi, daca nu v-au furat prea tare toate acele minuni ale naturii din chei, cred ca puteti ad o fuga si pan’ la Culele boieresti de la Maldarasti. Si ca sa nu credeti ca va trimit la “rau” uite ca si altii au impresii foarte bune din acest loc […]

Lasă un răspuns

