mucenici

9 martie- Mucenici, Mosii de Martisor. Mare sarbatoare in calendarul ortodox: Sfintii 40 de mucenici din Sevastia. Cuvantul „mucenic” inseamna in slavona „martir”. Sfintii 40 de mucenici erau soldati crestini si slujeau in oastea romana. Conducatorul lor militar, Agricola,  le-a ordonat sa-si abandoneze credinta. Pentru ca au refuzat, au fost aruncati in temnita si torturati.  Intariti de Dumnezeu, cei 40 de mucenici au rezistat chinurilor la care au fost supusi, astfel ca Agricola a ordonat ca acestia sa fie obligati sa intre intr-un iezer inghetat, Sevastia. Unul dintre soldati ar fi murit imediat iar numarul mucenicilor s-a completat cu unul dintre temniceri care, impresionat de taria martirilor, s-a declarat crestin si a intrat in lac alaturi de ceilalti. In acea noapte se spune ca s-au petrecut minuni: apa lacului s-a incalzit, gheata s-a topit si 40 de cununi stralucitoare s-au pogorat asupra mucenicilor. In zori, au fost scosi vii din lac. Li s-au zdrobit apoi fluierele picioarelor si au fost lasati sa moara. Ramasitele lor au fost arse, pentru a nu fi luate si venerate de crestini. Cenusa este inca pastrata la Muntele Athos.

Traditia spune ca astazi se fac mucenici si se „imparte” de sufletul mortilor. In Moldova, mucenicii se coc la cuptor. Asta imi amintesc si eu de la bunica. Ne dadea de pomana 8-uri facute la cuptor, unse cu miere si nuca pisata. Ni le punea in cate o „strachina” de lut pictata frumos. Mai primeam si o ulcica de Quiq-Cola-pentru copii- sau vin in care punea o lumanare aprinsa. Mie imi mai dadea si mere sau orez cu prune uscate.

In Dobrogea am vazut ca mucenicii nu se coc, se modeleaza mici forme si se fierb. Cum suntem in epoca vitezei, eu nu am mai stat sa modelez mucenicii, i-am cumparat la punga, de la super-market. Arata bine si ies gustosi. I-am fiert in trei litri de apa cu un praf de sare, timp de cateva minute, iar la ultimul clocot le-am pus nuca pisata, coaja rasa de la o lamaie, trei pliculete de zahar vanilat, zahar cat am considerat, un praf de scortisoara. Am acoperit craticioara cu un capac si un prosop gros. I-am lasat sa se umfle in voie pana cand n-am mai putut rezista de pofta.  

mucenici-tile1

Nu mai am strachina de la bunica si nici ulcica de lut, dar pastrez traditia lumanarii aprinse si a paharului de…ceai de fragute.

poza-mucenici-tile

Un răspuns la mucenici

  1. vasi spune:

    ce hora au incins mucenicii…asta imi aminteste de o poanta auzita in copilaria mea cand una dintre vecinele mamei’haioasa de felul ei’ povestea ca a surprins mucenicii in cuptor cum topaiau de zor…’facea mucenici copti nu fierti ca acestia’… e bine k tineretul mai pastreaza traditiile k prin asta ne identificam ca popor crestin..zic eu marele intelept…arata super si imi inchipui ce gustosi erau.

Lasă un răspuns

