muzeul etnografic vatra dornei

Muzeul Etnografic Vatra Dornei este gazduit in sediul vechi al Primariei. Am avut norocul sa nimeresc la muzeu odata cu cu un grup de elevi din Campulung Moldovenesc, astfel ca am primit explicatii complete din partea ghidului si am vizitat si Sala Oglinzilor din Primarie, care este inca functionala.

111

112

Intrarea te costa parca 2 lei. Foto- gratis.

113

Vizita la Muzeul Etnografic mi-a amintit de copilarie. Fiind crescuta de bunicii din Moldova, cand am vazut costumele populare de la muzeu am retrait momentele in care bunica facea curatenie si scotea din lada de studio de la pat tesaturi frumoase, camasute de in cusute cu X-ulete de ata viu colorata, fote cu paiete, broboade de casmir si itarii lui bunicu, pe care eu le probam cu atata placere pana le aseza bunica la loc. Ce minunate mi se pareau atunci si mi se par si acum…

115

Coincidenta face ca fostul muzeolog sa poarte numele de familie al bunicilor- Cruceanu. Te pomenesti ca o fi vreo ruda de-a mea? Ca prea seamana costumele cu cele de la bunica…:)

O gospodarie tipic moldoveneasca:

116

Ce sa spun? Ai mei locuiesc de mult timp la bloc, asa ca n-am mai prins razboiul de tesut si caierul de lana, dar toale de genul celor din imagine are si acum bunica pe pereti.

Iata-i si pe copii stand pe o lavita si ascultand povestile ghidului. Banuiesc ca ei n-au prins farmecul gospodariilor taranesti astfel aranjate:

117

Ulcele din Radauti si pascalita. Cu pascalita se duceau babele la biserica de Paste pentru a sfinti bucatele traditionale. Se folosea o singura data pe an si  apoi se aseza frumos in cui pana la urmatoarea sarbatoare pascala.

118

Bunica folosea ulcele (cu dimensiuni mai mari) pentru umplut borsul. Ehe, dar borsul nu se umplea oricum, ci numai dupa un ritual anume. Lua bunica niste carpe nefolositoare  carora le dadea foc si deasupra lor aseza ulcica cu gura in jos, sa se afume. Si descanta focul, si descanta ulcica, si bodoganea oala cu huste (o compozitie de tarate si nu mai stiu ce). Si dupa ce amesteca borsul cu taratea, cu lamaie si alte ingrediente vrajitoresti, ne altoia cate un facalet peste bot cica sa se acresca borsul…

Iata si bundite calduroase pentru iernile de la munte:

119

Si cateva unelte din gospodarie:

120

Iar asta, spuneti si voi daca nu e cuptorul lui Ion Creanga, unde lega „mama o sfoara cu motocei de crapau matele jucandu-se cu ei”…(Ca tot suntem la capitolul amintiri din copilarie…)

124

Am continuat vizita in sediul Primariei, renumita pentru arhitectura ei, in stil florentin.

121

Pe un perete in antecamera se afla portretul lui Vasile Deac, personalitate a locului.

122

In Primarie am vizitat Camera Oglinzilor:

123

M-au impresionat scaunele care au sculptata stema Moldovei pe spatar, orgile vechi care se observa in fundalul primelor fotografii (sunt asezate pe aceeasi linie, dar pe laturi opuse ale camerei), oglinzile, tavanul dantelat si candelabrele sobre, dar nu foarte incarcate.

Ei, mari emotii mi-a starnit aceasta vizita si mi-a rascolit amintiri atat de placute…

4 Responses to muzeul etnografic vatra dornei

  1. vasi spune:

    superb totul…n-am ce sa mai comentez nici despre exponate nici despre frumoasele şi dulcile amintiri din copilărie …

  2. iulia spune:

    aahaaaaa =)) ce interesant e ce scie pe perete la fus acolo=))

  3. iulia spune:

    nevastuica

  4. daniela spune:

    am uitat sa precizez ca aici s-au turnat o serie de filme pentru copii, cum ar fi „Capra cu trei iezi”, cateva din „amintirile” lui Creanga…

Lasă un răspuns

