malta-un meleag de vis

Malta îţi ofera un peisaj intim, cu străduţe strâmte, trotuare înguste. Clădirile sunt monumentale, construite dintr-o cărămidă moale, poroasă, de culoarea mierii, majoritatea în stil baroc, dar întâlneşti şi elemente ale stilului gotic şi italian. Specific arhitecturii britanice, casele dau direct în stradă şi nu au numere, ci nume (în general nume de sfinţi, sau numele de familie ale soţilor, îmbinate). La colţurile clădirilor sau la ferestre vezi de obicei statuiete de sfinţi, unde maltezii obişnuiesc să aprindă lumânări.

Dansurile maltezilor seamănă cu dansurile de curte (un fel de menuet), dar cand se incing la distractie, maltezii mai joaca un fel de hora de-a noastra, dar haotica.

Ocupaţia principală este turismul şi pescuitul. Malta este o ţară bogată, foarte scumpă.

O moneda puternica, lira malteza a fost schimbata cu euro, in 2008:

Noaptea prin Birzebuggea:

Oamenii sunt primitori in Malta, îţi zâmbesc pe stradă, vorbesc cu toţii engleză, chiar dacă limba lor e malteza (un fel de arabă amestecată cu italiană).

Meniurile malteze sunt demenţiale. Mie îmi plac foarte mult fructele de mare şi specialităţile mediteraneene, aşa că în Malta m-am simţit ca peştele în apă. Stomacul meu a fost răsfăţat cu tot felul de bunătăţi.

Malta nu are foarte multă vegetaţie, dar întâlneşti palmieri, cactuşi, brazi (ceea ce m-a uimit), trandafiri şi floricele mici.

Eu am stat în Berzabbuggea, un oraş port industrial. Apartamentul pe malul marii, de o eleganţă deosebită, mi-a creeat dependenţă. Plaja e superbă, nisipul e fin. În Malta întâlneşti două feluri de plaje, de nisip şi de stâncă. În general, relieful e stâncos, iar pentru mine, care iubesc foarte mult pietrele, a fost o încântare să descopăr minunile coastei malteze.

Ce mi-ar fi putut încânta mai mult privirea decât o piatra de mare pe care s-au depus de-a lungul timpului cochilii de scoici? Sau vârtejul de apă înghiţit de o gură de stâncă? Sau valul care trece printr-o arcadă de piatră?

La Berzabbuggea s-a semnat „Pactul de la Malta”, dintre Bush şi Gorbaciov, pe faleză există un monument care aminteşte momentul.

Transportul în comun este foarte bine organizat în Malta. Oraşele sunt mici şi te deplasezi uşor între ele. Autobuzele tradiţionale sunt galbene şi circulă de obicei cu uşile deschise şi cu o viteză destul prea mare pentru străduţele Maltei care sunt destul de strâmte. Când am urcat prima dată în autobuz am observat o sfoară care nu ştiam la ce foloseşte. Ei bine, dacă nu atenţionezi şoferul trăgând de sfoara care acţionează un clopoţel, acesta nu opreşte la următoarea staţie. E haios.

Poti alege şi trăsura, dar pe mine nu m-a încântat să văd Malta prin coada fluturândă a unui cal. Nu am reuşit să vizitez tot ce mi-am propus. Programul maltezilor este foarte lejer. Între orele 13-16 nu mai este deschis nicăieri: catedrale, muzee, temple. Am ajuns însă în câteva locaţii importante: Valletta, Floriana, Slima, Rabat, Mdina, Marshaxlokk, Marsaskala, Paola. Chiar dacă 5 zile din excursia mea au fost cam înnorate şi a plouat, temperatura a fost ridicată (doar că pozele mi-au ieşit întunecate).

2 răspunsuri la malta-un meleag de vis

  1. iovsimarile spune:

    Imi pare asa de bine sa gasesc pe cineva careia sa-i placa Malta la fel cum mi-a placut si mie. Eu am vizitat-o acum trei ani, in august. Superb! Merita sa vezi acel tinut stancos, arid, fara apa potabila, doldora de istorie si religie, plin de plante exotice xerofite. Este o tara in care am avut senzatia de intimitate. Chiar intr-un din zile am stat la povesti si la fotografii cu sotia presedintelui care statea binemersi la impletit pe terasa casei ei dintr-o piateta. Acum imi aduc aminte ca o parte din actiunea nuvelei „Tinerete fara tinerete” scrisa de Mircea Eliade se desfasoara pe meleagurile malteze. Se pare ca tinuturile astea inspira destul de mult.

  2. infodeltaro spune:

    M-ai convis sa vizitez si eu Malta :)Acuma sa vedem cand!

Lasă un răspuns

